Doposud to chodilo tak, že neměli-li lidé práci a nebyli si ji schopni sehnat sami, zamířili osobně na Úřad práce. Tam se nechali zařadit do evidence uchazečů o zaměstnání a pak se jim dostávalo v rámci podmínek a předpisů příslušné pomoci, na jakou měli nárok. A doteď platí, že chce-li být někdo zařazen do evidence uchazečů nebo zájemců o zaměstnání, musí na zmíněný úřad osobně. A totéž platí i pro lidi žádající o podporu v nezaměstnanosti.
Ale to by se od letošního podzimu mělo zčásti změnit. Lidé, kteří budou mít zmíněné potřeby, budou mít totiž možnost podávat žádosti i v digitální formě. Namísto toho, aby lidé na Úřad práce osobně docházeli, bude možné s tímto komunikovat i elektronicky. Bude zřejmě stačit některá z forem přihlášení Identity občana, aby se tu člověk přihlásil a zmíněné náležitosti si vyřídil.
Podle ministra Jurečky mají tedy být maximálně využity digitální kanály pro vyřizování žádostí týkajících se zaměstnanosti, aktivní politiky zaměstnanosti a vzdělávání. Lidem má k tomuto účelu sloužit už dnes fungující aplikace Jenda, která je už nyní přizpůsobována k využití na stejné úrovni jako v případě sociálních dávek.
Jenda tak dnes umožňuje vyřizování rodičovského příspěvku, příspěvku na bydlení a přídavku na dítě, lze v něm sledovat aktuální stav dokumentů a hlásit eventuální změny, přicházejí sem také oznámení o nároku na požadovanou dávku.
Kromě toho tu ale zřejmě dojde i k dalším změnám. Zřejmě od příštího roku by se měly přídavek na dítě, příspěvek na bydlení, příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení sjednotit do jedné jediné žádosti, a to by pak mělo efektivněji zabraňovat zneužívání dávek těmi, kdo se ve skutečnosti nesnaží práci najít.
Takže to budou mít někteří nezaměstnaní a žadatelé o podporu lehčí. Nebudou muset na Úřad práce osobně, aby dostali podporu, na kterou mají nárok. A nebudou tak řešit dilema, zda zůstat o hladu nebo jít na úřad, kde se scházejí často i skutečně hodně pochybné existence.